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03.07.2019

Open, critical, analytical, visionary – those words provide a brief summary of the representatives’ meeting. There was plenty of straight talk in Hannover’s Congress Centre on June 19, from the representatives to the supervisory board, the executive board and business management alike. Speaking for the management, Ingo Müller promised to do everything possible to raise the milk price to match competitors. “None of us are happy with the current price,” he said. He also acknowledged that the radical organisational changes that were set in motion two years ago were demanding for everyone. But he added that now, the conditions are set to be able to look ahead more optimistically at the future. Those improvements will also help raise the milk price.

Russia and China are growth markets

That’s part of Vision 2030 which describes the group’s target image, and was the subject of much discussion. The aim is to make DMK the first choice for dairy products of natural origin – for always: In Germany, Europe and select growth markets such as Russia, China and Nigeria. “We know what is ahead,” Ingo Müller said. “We are DMK – and now we’re going to attack!” Talk then turned to the individual areas of business at DMK and how they are developing. Chairman Thomas Stürtz reminded listeners that in 2016, the company had to recover from the milk crisis and that it had been completely restructured in the last 24 months. Now, updating supply relationships is important, he said, and the stock-based fixed-price model is central to that. The attendees then listened with interest to the economic data presented by Dr. Klaus Hein. He said that on average over the last year, the average milk price was 33.57 cents per kilo, including all surcharges and minus the dividend. That is in the lower mid-range of what German dairies are paying. “That cannot and must not be our goal,” Dr. Hein said. The cooperative’s management then described the most important topics for the future, including digitisation. This will generate added value for DMK, particularly in terms of sustainability. “We will further develop our digital services for the future and also rethink them,” the director said.

“We have to hear the grass growing”

After paying tribute to the long-standing finance director Volkmar Taucher, listeners were introduced to his successor, Dr. Frank Claassen. He addressed the importance of working faster, more efficiently and more responsively in order to better respond to customer needs and to address mistakes. “We have to literally hear the grass growing,” he said. By the end of the meeting, despite differing opinions, everyone agreed that the measures currently underway serve the goal of making DMK, and every dairy farmer in the cooperative, more successful.

“One challenge is clear to all of us: on the milk price, we have to catch up with our competitors as fast as we can.”

Ingo Müller

Russland und China sind Wachstumsmärkte
Diese Zukunft beschreibt die Vision 2030, die fortan das Leitbild des Unternehmens ist und ausführlich diskutiert wurde. Das Ziel dabei: DMK ist die erste Wahl für Milchprodukte natürlicher Herkunft – ein Leben lang: In Deutschland, Europa sowie ausgesuchten Wachstumsmärkten wie Russland, China oder Nigeria. „Wir wissen, was uns erwartet“, so Ingo Müller: „Wir sind DMK – und wir werden jetzt angreifen!“ Dann ging auf die einzelnen DMK-Geschäftsfelder und deren Entwicklung ein.

“We are pressing ahead with the organisational changes. As the board, we are looking out for both sides – the company and the farmers alike.”

Thomas Stürtz

Vorstandsvorsitzender Thomas Stürtz rief noch einmal in Erinnerung, dass man 2016 aus der Milchkrise kommen musste und das Unternehmen in 24 Monaten komplett umgebaut habe. Eine der Kernaufgaben sei nun die Modernisierung der Lieferbeziehungen. Und dabei nehme das börsenbasierte Festpreismodell einen zentralen Platz ein. Große Aufmerksamkeit schenkten die Vertreterinnen und Vertreter dann den von Dr. Klaus Hein vorgetragenen Wirtschaftszahlen. Im abgelaufenen Geschäftsjahr wurden im Schnitt 33,57 Cent je Kilo Milch – inklusive aller Zuschläge und der zur Ausschüttung vorgesehenen Dividende – gezahlt. Das liegt im unteren Mittelfeld deutscher Molkereien. „Das kann und soll nicht unser Anspruch sein“, so Dr. Hein.

“Our farms are still seriously affected by the drought and the higher feed price it caused.”

Heinz Korte

Anschließend beschrieb der Geschäftsführer der eG wichtige Zukunftsthemen, so zum Beispiel die Digitalisierung. DMK werde zukünftig den Mehrwert der Digitalisierung verstärkt nutzen, auch und insbesondere beim Thema Nachhaltigkeit. „Wir werden weitere digitale Services zukunftsfähig machen und auch neu denken“, so der Geschäftsführer der DMK eG.

„Wir müssen das Gras wachsen hören“
Nach der Verabschiedung des langjährigen Finanzvorstandes Volkmar Taucher wurde als dessen Nachfolger Dr. Frank Claassen vorgestellt. Der ging auf die Bedeutung schnellerer, effizienterer und zeitnaher Arbeit ein, um auf neue Kundenbedürfnisse und Fehler reagieren zu können und brachte es auf den Punkt: „Wir müssen förmlich das Gras wachsen hören.“ Einig waren sich am Ende der Versammlung trotz unterschiedlicher Interessen alle in einem: Alles, was getan wird, dient am Ende dem Ziel, die DMK, jede einzelne Landwirtin und jeden einzelnen Landwirt dieser Genossenschaft erfolgreicher zu machen.

“DMK has defined farming as a central area for digitisation. We are going to rethink digital services.”

Dr. Klaus A. Hein

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