04.04.2019

Reorganisatie volgens plan - resultaten stabiel

Voorlopige cijfers DMK Group

Bremen, 4 april 2019. CEO Ingo Müller: „ In slechts twee jaar tijd hebben we onze wijdvertakte, complexe onderneming compleet gereorganiseerd en gestabiliseerd. Als je alleen producten aanbiedt, ben je inwisselbaar. We moeten en gaan verder denken vanuit de klant.“

De DMK Group, de grootste zuivelcoöperatie van Duitsland en een van de grootste leveranciers voor de Duitse detailhandel, bouwt verder aan het DMK van de toekomst: Dankzij de in de zomer van 2017 ingezette reorganisatie tot een levensmiddelenfabrikant met een heldere focus op de klant en consument kan het zuivelbedrijf terugblikken op een boekjaar met stabiele kerncijfers.

Volgens de voorlopige cijfers is de omzet in 2018 met 5,6 miljard euro (2017: 5,8 miljard euro) nagenoeg gelijk gebleven en zijn de resultaten enigszins verbeterd van 29,6 miljoen euro in 2017 naar 30,6 miljoen euro.

Ingo Müller, CEO van de DMK Group: „In slechts twee jaar tijd hebben we onze wijdvertakte, complexe onderneming compleet gereorganiseerd. Daar gaan we nu ook onze marktbenadering op afstemmen: de prioriteit moet voortaan uitgaat naar de marge in plaats van het volume. Dat is een extreem ambitieus plan voor een onderneming met een omvang als de onze, maar de uitvoering ligt mooi op schema.”

De zes segmenten overziende constateert Müller dat diverse trajecten inmiddels zijn afgerond, maar ook dat er nog wel werk aan de winkel is. Het afgelopen jaar lag de focus bij de sterke business units Handelsmerk en Merk vooral op meerwaarde en dat heeft inderdaad zijn vruchten afgeworpen bij de resultaten. Het segment IJs bleef achter in 2017 en ligt inmiddels weer op koers. Volgens DMK is de kans groot dat we de zwarte cijfers daar zien terugkeren in 2019. Na drie jaar bouwen is begin van het jaar de nieuwe vestiging voor Babyvoeding in Strückhausen (Nedersaksen) van start gegaan en wordt bijvoedingsmerk Alete overgenomen. Voor het eind van het jaar moeten alle opstartmaatregelen afgerond zijn. Het B2B-segment Industrie werd in 2018 geconfronteerd met grote uitdagingen vanwege de grillen van de markt voor wei en poeder. Bij Internationaal werd de focus sterker gericht op de belangrijkste regio's en dat blijft ook in 2019 een belangrijke missie.

CEO Müller: “Al deze noodzakelijke, ingrijpende veranderingen en investeringen die ons op de middellange- en lange termijn verder brengen vergen een lange adem en die hebben we gelukkig omdat we zo groot zijn.”

Direct na het stabiliseren van de nieuwe organisatie met zes segmenten heeft DMK de blik weer op de toekomst gericht: “We moeten veel meer vanuit de klant blijven denken. Als je alleen producten aanbiedt, ben je inwisselbaar. De markt wordt nu eenmaal bepaald door de vraag en daarmee kunnen we ons onderscheiden van onze concurrenten. Bij de vraagkant vinden we de kansen om extra meerwaarde te creëren. Daarmee creëren we een duurzaam concurrentievoordeel ten opzichte van onze concurrenten die nog hoofdzakelijk in producten denken, zoals dat tot dusver gebruikelijk was in de zuivelbranche”, aldus Müller. “We gaan meer emotie leggen in onze merken en afscheid nemen van onze nuchtere houding van het verleden. Het wordt een lange reis die we in een hoog tempo moeten afleggen, maar: waar een wil is, is een weg.”

Gedetailleerdere informatie over de resultaten en de reorganisatie zal de onderneming bekendmaken in het kader van de vergadering van afgevaardigden die medio juni plaatsvindt.