01.08.2023

DMK Group richt communicatie opnieuw in

Bundeling van de afdelingen Corporate Communications en Public Affairs
Bremen, 01 augustus 2023.
DMK Group, een van de toonaangevende zuivelcoöperaties in Europa, reorganiseert haar eigen communicatieafdeling en breidt de afdeling Corporate Communications uit met het onderwerp Government Affairs. Oliver Bartelt, voorheen Global Head of Corporate Communications, wordt per 1 augustus 2023 eindverantwoordelijk voor de nieuw opgerichte afdeling. In deze functie zal hij de toekomstige thema's in de voedingssector op het gebied van communicatie onder één dak leiden.

Met meer dan 20 locaties wereldwijd en ongeveer 7000 werknemers is Deutsche Milchkontor (DMK) een van Europa's toonaangevende bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. Deze omvang resulteert ook in de vraag om actief deel te nemen aan de debatten over veranderingen van deze tijd, zegt CEO Ingo Müller. "Oliver Bartelt kwam in 2017 aan boord tijdens een spannende ontwikkelingsfase van ons bedrijf en heeft zijn expertise op het gebied van veranderingscommunicatie de afgelopen jaren zichtbaar kunnen inbrengen", legt Müller uit. "We zien dat onderwerpen op het gebied van communicatie niet langer per stakeholdergroep kunnen worden onderverdeeld. Daarom is het een logische stap om ook de uitwisseling met politiek en NGO's op dit gebied te bundelen."

Door het samenvoegen van Corporate Communications en Public Affairs wil DMK de communicatie en dialoog sterker richten op toekomstgerichte onderwerpen: Klimaat- en milieubescherming, tekort aan geschoolde werknemers en managers, en voeding van de toekomst.

"De competentie van bedrijven om ook in tijden van verandering met betrokkenheid en initiatief te kunnen handelen, is vaak een kwestie van communicatie. Het zijn niet de bedrijven die veranderen - het zijn vooral de mensen die zichzelf en daarmee een bedrijf veranderen", zegt Oliver Bartelt, Global Head of Corporate Communications. DMK ziet innovatie vooral ook in onderwerpen die maatschappelijk relevant zijn. "Met zijn focus op de thema's van morgen en de daarmee gepaard gaande versterking van de bedrijfscommunicatie zet DMK de koers uit om hier een nog actievere bijdrage te kunnen leveren. Ik kijk uit naar de nieuwe verantwoordelijkheden met mijn team," legt Bartelt uit. In de uitgebreide functie blijft hij rechtstreeks rapporteren aan CEO Ingo Müller.

Het vorige hoofd Public Affairs, Hermann Cordes, verlaat het bedrijf in goed overleg. "Na 30 jaar in verschillende functies heb ik ontzettend veel kunnen leren en bereikt. Nu wil ik graag weer nieuwe professionele uitdagingen aangaan," legt Cordes uit. Cordes is in 2022 benoemd als Managing Director van de Tarmstedt Exhibition en verantwoordelijk voor de grootste vakbeurs van Noord-Duitsland op het gebied van landbouw, landbouwtechnologie en hernieuwbare energie. "Hermann Cordes is een DMK-veteraan. In de afgelopen decennia heeft hij DMK en haar voorgangers door niet altijd gemakkelijke tijden en groeistappen begeleid. Ik ben hem veel dank verschuldigd. Ik wens hem veel plezier en succes in zijn nieuwe rol," zei Müller over Cordes' vertrek.